KELEMAHAN MENGGUNAKAN KAEDAH SIMULASI DALAM PENGAJARAN MATEMATIK DAN KEMAHIRAN HIDUP
Pengalaman secara individu
- Kejayaan menggunakan Kaedah Simulasi adalah bergantung kepada persiapan yang rapi.
- Pelajar yang lebih banyak melibatkan diri lebih banyak mendapat manfaat dan pengalaman berbanding dengan murid yang lain.
Pengalaman dalam kumpulan
- Kaedah ini tidak sesuai digunakan pada semua topik pengajaran tetapi hanya menjurus kepada topik-topik tertentu sahaja
- Bagi pelajar pendidikan khas,ianya agak sukar untuk mencapai objektif pembelajaran kerana mereka sukar untuk dikawal dan diuruskan
- Tahap penguasaan yang berbeza juga menjadi kekangan utama kerana tidak boleh untuk 'synchronize' simulasi yang sama kepada semua pelajar.
Pengalaman dari kumpulan lain
- Kaedah ini melibatkan kombinasi kawasan-kawasan sekitar sekolah. Oleh itu, guru akan mengalami masalah dalam mengawal pelajar. Bagi kelas pelajar cerdas, guru mudah menguruskan mereka. Manakala, bagi kelas pelajar lemah, guru sukar untuk mengaplikasikan kaedah ini.
Berdasarkan literature review (buku dan jurnal)
Setiap pendidik mestilah bertanggungjawab untuk memiliki dan mengekalkan keterampilan (competency) dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira keperluan dan tahap pencapaian para pelajar (NCTM , 1980)
0 comments:
Post a Comment