rd?????????ains Drawn? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??2 Grabs Today. 534 Total Grabs. ??????Preview?
? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Cli BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, November 7, 2009

NOTA :Model-Model Kajian Tindakan

Model 1 : Piggot-Irvine's Action Research Model
Model kajian tindakan Eileen Piggot-Irvine (2006),
Model 2 : Riel's Action Research Model
Model Margaret Riel (2007) dapat menyelesaikan masalah secara progresif melalui 4 langkah iaitu : merancang, mengambil tindakan, mengumpul bukti dan refleksi.

Model 3 : Bachman's Action Research Spiral

Lingkaran kajian tinakan Lorenz Bachman (2001), menunjukkan lingkaran ke bawah iaitu mencadangkan penggabungan maklumat, tindakan perancangan, pemerhatian dan menilai semua tindakan, dan kemudian merefleks dan merancang kitaran baru, berdasarkan hasil yang diperoleh di dalam kitaran sebelumnya.


Model 4 : Calhoun's Action Research Cycle
Emily Calhoun's (1994) kitaran kajian tindakan, walaupun tidak seperti lingkaran, ia tetap menunjukkan proses perkitaran. Garis tanpa putus menunjukkan arah utama kitaran kajian tindakan melalui fasa mengikut urutan nombor. Manakala garis putus menunjukkan pergerakan ke belakang dan ke hadapan di dalam kitaran seperti penapisan maklumat diperlukan.


Model 5 : Lewis's Action Research Spiral
Kurt Lewin (Smith, 2007) - menggambarkan satu lingkaran kajian tindakan iaitu termasuk pencarian fakta, perancangan, mengambil tindakan, menilai dan memperbaiki rancangan, sebelum bergerak kepada tindakan kedua.


Model 6 : Stringer's Action Research Interacting Spiral

Ernest Stringer (2007), di dalam modelnya menerangkan kajian tindakan adalah rangka kerja yang ringkas tetapi berkuasa iaitu rutin 'lihat, fikir dan bertindak'. Setiap peringkat mempunyai proses pemerhatian, refleksi, dan kemudian mengambil tindakan. Tindakan ini mendorong kepada peringkat seterusnya.

0 comments: