rd?????????ains Drawn? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??2 Grabs Today. 534 Total Grabs. ??????Preview?
? | ??Get the Code?? ?? ???????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Cli BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, November 7, 2009

Aktiviti 2: JURNAL

Tajuk 1 : A case study of engaging primary school students in learning science by using Active Worlds

  • Kajian ini mengkaji penglibatan pelajar sekolah rendah menggunakan ‘Active World’ iaitu pembelajaran secara tayangan video 3Ddalam pembelajaran sains untuk meningkatkan kefahaman pelajar dalam topik planet.
  • FoKus kepada pelajar yang mempunyai markah rendah dalam sains.
  • 10 orang pelajar sekolah rendah (4 lelaki dan 6 perempuan) dari 5 kelas yang berasingan.
  • Umur pelajar majoritinya 11 tahun
  • Kajian dilakukan di dalam makmal komputer
  • Memberikan tugasan kepada sampel untuk dilakukan secara individu
  • Tugasan yang diberikan mempunyai 8 sesi dan setiap sesi adalah 2 jam
  • Kajian ini dilakukan pada waktu cuti sekolah
  • Sampel diminta untuk membuat 9 buah planet diangkasa(3D)dengan memberikan penerangan yang tepat menggunakan ‘active world’


Tajuk 2 : Minute Math : An Action Research Study of Student Self-Assesment

  • Kajian ini mengkaji penilaian kendiri pelajar terhadap matapelajaran matematik (fokus pada sifir)
  • Projek"minute math" yang digunakan oleh pengkaji adalah untuk meningkatkan tahap pemahaman pelajar tentang matapelajaran matematik dan bukan sekadar menghafal sifir sahaja(fokus pada sifir)
  • Sampel dan setting - 41 orang pelajar dan dilakukan di dalam bilik darjah.
  • Memberikan soalan sifir (100 soalan) yang memerlukan pelajar menjawab selama 5 minit sahaja
  • Ujian ini dijalankan 1 kali seminggu selama 10 minggu
  • Setiap markah yang diperolehi dicatat dan meminta pelajar membuat target markah yang akan mereka perolehi minggu hadapan
  • Pengkaji meminta pelajar membuat refleksi pada kad refleksi yang mengandugi “GPAR” (goal,plan,action,refleksi)
  • Pengumpulan data - menggunakan markah sebenar dan markah ramalan pelajar, refleksi pelajar dan temuramah.


Tajuk 3 : The Effect of Computer-Based Mathematics on Problem Solving

Kajian ini adalah untuk menguji kesan dari 'pembelajaran matematik menggunakan komputer' dalam penyelesaian masalah dan tingkah laku pelajar. Program EDUTEST digunakan dalam kajian pembelajaran matematik menggunakan komputer ini. Program komputer Edutest memfokuskan pada strategi penyelesaian masalah, geometry, pengukuran dan kebarangkalian. Dalam kajian, pelajar akan belajar sendiri dengan berpandukan pada garis panduan komputer.Dalam kajian ini, ujian awal dan ujian akhir diberikan oleh guru untuk mengukur tahap pencapaian pelajar.

Tajuk 4 : Teacher Attitudes about Classroom Conditions

  • Pernyataan masalah - untuk mengkaji hubungan antara sikap guru tentang keadaan bilik darjah kerana ada guru yang merasa kecewa dan terkilan kerana tidak berpuas hati dengan keaadaan bilik darjah sehingga mendorong mereka untuk meninggalkan profession perguruan.
  • Sampel kajian - Guru-guru dari 11 buah sekolah terpilih yang bangunannya yang tidak memuaskan dan guru-guru dari 11 buah sekolah terpilih yang mempunyai bangunan yang sempurna.
  • Pengumpulan data - melalui soal selidik secara online.
  • Hasil dapatan - perbezaan di antara tindak balas di antara guru-guru dari sekolah yang mempunyai bangunan yang selesa berbanding dengan guru-guru dari sekolah yang mempunyai bangunan yang kurang berpuas hati. Persekitaran mempengaruhi sikap guru dan guru produktiviti mereka.

Tajuk : The Impact of Group Selection on Student Performance and Satisfaction

  • Permasalahan - Mengkaji samada prestasi dan sikap pelajar boleh dipertingkatkan melalui proses pemilihan kumpulan. Samada kumpulan di bentuk berdasarkan secara rawak berpasangan dengan kawan yang dipilih sendiri atau ditetapkan kumpulan mereka secara rawak.
  • Sampel kajian – melibatkan 110 pelajar yang terdiri daripada 4 kelas.
  • Setting kajian – Midwestern US University
  • Prosedur – Setiap pelajar daripada kelas yang sama ditetapkan samada untuk memilih pasangan secara berpasangan dengan kawan yang dipilih sendiri atau ditetapkan kumpulan mereka secara rawak. Pelajar diminta menyiapkan aktiviti dan projek di dalam kumpulan masing-masing.
  • Pengumpulan data – berdasarkan markah projek dan kepuasan hati pelajar (melalui soalan kaji selidik)
  • Hasil dapatan – Sikap pelajar lebih positif apabila mereka dibenarkan memilih pasangan atau ahli kumpulan mereka sendiri.

0 comments: